tirsdag den 3. maj 2016

Mere hverdagsmad

Leave a comment
 Vi skal lige snakke lidt om hverdagsmad igen. Under min graviditet kunne jeg nærmest ikke udstå kød. Jeg kunne godt spise pålæg, men et stort stykke kylling, en kotelet eller en bøf, synes jeg simpelthen var ulækkert. Jeg kunne tvinge en smule i mig fordi jeg vidste det var godt for mig og baby, men det var ikke med min gode vilje.
For nogen år siden skar vi faktisk voldsomt ned på vores kødforbrug herhjemme. Vi besluttede simpelthen at planlægge måltiderne udfra hvilke grønsager vi skulle have i stedet for hvilket kød vi skulle have. Det gjorde at vi spiste mange flere grønsager og sparede penge på kødet. Den måde at planlægge på var bare gledet lidt ud af vores hverdag igen. Men her efter graviditeten har jeg stadig ikke den store lyst til kød, så vi har besluttet at gå tilbage til den gamle model. Flere kødfrie dage.

I mit hoved giver det plads til ting som risotto med grønsager, suppe og salater med forskelligt tilbehør. Den anden dag fik vi for eksempel falafel som I ser på billedet her (det er den nemme udgave. Næsten som shake and bake. Det er en økologisk blanding, som bliver rørt sammen med kogende vand, hviler lidt og bliver stegt, vupti). Så er der lynsyltede løg til salaten, det giver altså altid et lille løft.
Lille W er også begyndt at spise rigtig mad. Så jeg har simpelthen lavet en omgang forskellig mos af øko grønsager. De er blevet frosset ned i portioner, så vi nemt og hurtigt kan varme en gang mad til ham. Virkelig nemt og dejligt billigt. Om morgenen får han hjemmelavet grød med lidt frugt, det er altså også pivnemt når man har en mikroovn.

Nu skal vi voksne bare lige holde op med at snacke så mange lækkerier, så vi kan blive lidt sundere og mindre runde (læs; mor skal blive mindre rund, far skal bare være sund).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Designs by Nana Jo